Comentariu realizat de David A. Marin, tobosarul.
Da, acest film
m-a impresionat, dar totuși o sa încerc sa fiu cat de obiectiv pot… si probabil
voi esua. Din acest fapt in sine poate, unii dintre voi, o sa notați ca e un
film bun.
Un lucru ce poate acest comentariu are in comun cu filmul este ca are posibilitatea de a va face curiosi si a va convinge ca ori este un film mai bun decat ati crezut initial, ori merita vazut daca nu l-ati vazut. Totusi, filmul starneste sentimentul de curiozitate MULT, MULT, MULT mai bine.
Un lucru ce poate acest comentariu are in comun cu filmul este ca are posibilitatea de a va face curiosi si a va convinge ca ori este un film mai bun decat ati crezut initial, ori merita vazut daca nu l-ati vazut. Totusi, filmul starneste sentimentul de curiozitate MULT, MULT, MULT mai bine.
Christopher Nolan,
Jonathan Nolan si Christopher Priest, scriitorul carti pe care filmul se
bazeaza, fac o treaba geniala in a crea o opera. Totuși, aici voi vorbi despre
partea filmului, nu a cârtii, pe care nu am citit-o.
Intr-adevăr, este
o opera cinematografica. Felul in care este scrisa, cat si montajul si
ambiguitatea putin mai mare decât in general(când vine vorba de filme de acest
gen) determina suspansul si elementul principal ce te face sa te uiți la film
fara sa te miști de la început pana la capăt.
La început, crezi
ca este necesar sa nu uiți si sa iei in considere fiecare detaliu, auzind ca
filmul este greu si necesita atenție(ceea ce este adevărat), iar când lucrurile
se leagă si tu ești pe cale sa te relaxezi mai mult, apare plot-twist-urile
iminente de la final ce schimba totul.
Faptul ca scenele
nu sunt in ordine, facandu-se tranziția diferitelor momente ale povestii de-lungul
duratei filmului, este unul dintre factorii principali al efectului de suspans
si atmosfera – foarte, foarte important.
Pe langa partea
aceasta relativ tehnica ce tine de talentul si iscusința de a scrie, a regiza
si alte lucruri ce țin de film, avem povestea si filozofia iminenta.
Pentru ca nu am intenția
sa scriu un comentariu pe toata acțiunea, pentru indivizi ce au văzut filmul;
nu pot sa analizez totul in parte. Asta
face cel ce a vazut filmul, s-a gandit ceva la el, si si-a facut propria idee.
Daca vreți cronici pentru întreaga acțiune, rareori fac asta, si sunt alții
care poate le fac mai bine decât mine.
Ceea ce pot sa
spun este ca, pe langa fluiditatea sa, nici “nec plus ultra”, dar foarte
slefuita, este faptul ca arata o morala, in orice caz. In primul rand,personajele
evoluează(chit ca, da, intr-un fel inedit si ciudat), normal, altfel nu poate
reiese mesajul de final la fel de bine. Vorbește de sacrificiu, risc, consecința,
si daca merita sa facem unele lucruri doar pentru a atinge o victorie, chit ca
este interioara sau exterioara. Vorbeste de gelozie. Vorbeste de
repercursiunile imense a unui lucru ce, pur si simplu, a „iesit din mana”. Cum
o competiție prietenoasa devine o rivalitate, si tot așa. Vorbește de obsesie,
sau, mai exact, de extrema obsesiei, o extrema a unei extreme, ca urmare,
filmul fiind extrem de perturbator. Vorbește, de asemenea, si de drama
persoanelor pe care le(sau ei) afectam(sau le afectează) in aceasta cursa a
noastră(sau a lor).
De asemenea, mai
subliniază ca știința dusa la un punct poate părea magie. Intr-un fel sau
altul, este, aici putând fi dusa o alta discuție pe diferențele si similaritatile
dintre SF si Fantasy.
Este un film ce vorbește
de foarte multe lucruri, insa se poate lua o morala pentru fiecare individ in
parte(asta daca individual il intelege), ca urmare verdictul meu este de un 9
din 10, chit ca nu sunt intitulat sa il dau.
Da, da, desigur, este un verdict
simbolic, as merge inainte sa ii dau un 10, dar altfel nu as mai avea
credibilitate ca si „critic”… Chit ca, nu ma consider critic. Iau filmele
ce imi plac si spun de ce mi-au placut. Insa nu spun de ce nu mi-au placut unele
filme. Faptul ca imi este greu sa fiu
obiectiv in aceste mici „cronici” ma diferențiază pe mine de un critic. As putea sa insir ca "are elemente comerciale", este o corcitura intre ceva profund si ceva comercial...Insa, in adevar, este o fiertura foarte buna intre anumite elemente comerciale si profunzimea lui persoanala, relevanta pentru audienta daca stiu cum sa guste filmul.
Sunt sigur ca
daca as avea o experienta diferita in domeniu as putea sa adaug si sa punctez
multe esecuri ale filmului, dar imi este greu in situatia unde sunt. In
general, pentru toate filmele pe care chiar le plac.
Mi-ar fi usor si
convenient sa deschid o pagina de internet si sa caut defectele acestui film,
critici mai negative pe care sa le copiez, dar nu o sa fac asta.
Intr-un fel sau altul, acest review este o reclama la film. Realizez lucrul acesta. Insa mi se pare un lucru onorabil sa imi exprim cateva opinii despre un film pe care il vad drag, si cu ocazia asta sa trag un cititor in a-l vedea sau in a-l vedea diferit.
Totusi, o sa zic
un lucru. Metafora este mister. Sunt in spatele filmului, probabil, metafore
mult mai mari decat simpla povestea familiara pe care o ai dupa ce l-ai vazut.
Si acele metafore spun mult mai mult, si te fac sa gandesti la ceva mult mai
mare. Simpla posibilitate de a gasi in tine o metafora imensa pentru actiunea
filmului, relevanta in viata ta, spune ca este unul de excepție. In interpretarea mea, desigur. Incurajez pe oricine sa aiba o interpretare diferita asupra oricarei piese de arta.
Watch closely. Not so you might understand, but so you might find a whole new meaning in yourself. Same for every work of art, a little "commercialized" or not.
P.S.: Da, coloana sonora este foarte potrivita pentru genul asta. Am gasit un clip pe vastele "internetzuri" cu piesa principala data putin pe slow-motion... Rezultatul a fost terifiant.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu